Luni, 14 octombrie 2019, ora 19:00

Gustate & Videte

Muzică vocal-instrumentală din Europa Centrală din secolul al XVII-lea

G. Daniel Speer: Sonata in D minor
Codex Caioni: Laudate pueri Domini
Cantus Catholici-Zrinyi Miklós: Az id
ő szárnyon jár

J.Heinrich Schmelzer: Lamento Mikołaj Zieleński: Gustate & videte

Orazio Tarditi: La Romana
Codex Vietoris: Térj meg már bújdosásidból Miko
łaj Zieleński: Canzona a 1
Codex Caioni: Igaz messiás
Codex Caioni: Hungarian dances

page2image3747808

Mikołaj Zieleński: Canzona a 3
Stanis
ław Sylwester Szarzyński: Jesu spes mea

page2image3707040

Judit Andrejszki – voce, clavecin

page2image3747184

Katalin Kállay – fluiere, violă

page2image3748224

Andrea Molnár – fluiere

page2image3749056

Róza Lachegyi – vioară barocă

page2image3749680

Piroska Vitárius – vioară barocă

page2image3749888

Zsolt Szabó – viola da gamba (director artistic)

page2image3750096

Augusztin Szokos – orgă, clavecin

Musica Profana a fost înființată în anul 1987. Formația interpretează muzică din perioada cuprinsă între secolul al XVI-lea și al XVIII-lea, pe instrumente autentice. Membrii ansamblului Musica Profana s-au specializat prin participarea la cursuri de măiestrie internaționale, susținute de muzicieni de primă clasă. Musica Profana a cântat alături de ansambluri străine și din Ungaria, în cadrul unor producții musicale vaste, precum și festivaluri: Saint Donat Bach -Festival, Tour, Innsbruck Early Music Festival, Warsaw Opera, Early Music Festival of Radovljica and the Early Music Festival of Csíkszereda (Miercurea Ciuc), Dortmund și multe altele. Ansamblul susține concerte în mod regulat în Ungaria și străinătate, iar membrii componenți susțin în fiecare varăcursuri de măiestrie.

 

 

Marți, 15 octombrie 2019, ora 19:00

„Folie à deux”- Fredrik Hildebrand & Miron Andres

La Bourrasque
Mr. de Sainte-Colombe (ca. 1640 – 1700)
Concerts pour deux violes égales

I Ouverture II Ballet III Sarabande IV Gavotte V 2e Sarabande

The Spirit of Gambo – The Lord Derrys favoret

Tobias Hume (1579 – 1645) – Captain Humes Poeticall Musicke (1607)Les Couplets

Mr. de Sainte-Colombe (ca. 1640 – 1700) – Concerts pour deux violes égales I, Chaconne II, Bergeronette

Start – The Lady Of Sussex delight

Tobias Hume (1579 – 1645) – Captain Humes Poeticall Musicke (1607)
Tombeau les Regrets
Mr. de Sainte-Colombe (ca. 1640 – 1700) – Concerts pour deux violes égales
I Tombeau les Regrets II Quarillon III Les Pleurs IV Joye des Elizées V Les PleursMusickes Delight – The Earle of Southamptons favoret
Tobias Hume (1579 – 1645) – Captain Humes Poeticall Musicke (1607)
Le Raporté
Mr. de Sainte-Colombe (ca. 1640 – 1700) – Concerts pour deux violes égales
I Le Raporté II La Belle Passacaille du Raporté III Chaconne Raportée

Folie à deux – Descris în general ca o tulburare delirantă, sau ca o psihoză, acest program încearcă să imite această stare, cu ajutorul a două viole de gamba-bas. Miezul acestui program este o selecție de suite pentru două viole egale cumpose de Mr. Sainte-Colombe (cca. 1640-1700). Nu se cunosc foarte multe despre viața acestui compositor. Cel mai probabil făcea parte dintr-o familie nobiliară franceză, dar știm cu siguranță că a fost profesorul unora dintre cei mai cunoscuți interpreți la viola da gamba, cum ar fi Marin Marais, care mai târziu a devenit muzician la curtea lui Ludovic al XIV-lea.

Mr. de Sainte-Colombe a compus, printre altele, un total de șaizeci și șapte de concerte (sau suite) ”pour deux violes égales” („pentru două viole egale”). În privința armoniilor din aceste piese, unii descriu muzica sa ca aproape avantgardistă pentru vremea sa. Nu există o ierarhie între cele douăinstrumente. Amândouă sunt tratate egal în a spune o poveste despre dragoste, moarte și disperare. Mr. de Sainte-Colombe, fiind el însuși un interpret la violă, știa exact cum să scrie muzică pentru acest instrument și cum să folosească caracteristicile specific ale sunetului, mai ales în cee ace privește rezonanța instrumentului și cum aceste instrumente reacționează una față de cealaltă. De aceea, o „Follie à deux”.

Pentru a aduce un plus de optimism programului, am ales câteva piese aparținând unui alt maestru, Tobias Hume (1579 – 1645), un soldat scoțian care a compus muzică pentru viola da gamba și a fost el însuși un extraordinary interpret la acest instrument. A compus un număr destul de mare de piese pentru viola da gamba solo și pentru diverse alte combinații instrumentale cum ar fi duete pentru viola da gamba, care vor fi prezentate în acest program. Muzica sa are în general mult umor. Tematica este foarte diversă, de la proslăvirea tutunului, până la o piesă care trebuie să fie interpretată de doi muzicieni pe același instrument. În programul nostru, vom prezenta piese care denotă și latura sa de soldat.

 

 

Miercuri, 16 octombrie 2019, ora 19:00

Ansamblul Baroc „Transylvania” – Concert de Muzică Barocă

Orazio Tarditi (1602-1677):

Fantasia La Romana (Codex Caioni, folio 36)

Giovanni Battista Vitali (1632-1692):

Ciacona e Pasacalia (Partite sopra diverse Sonate per il violone)

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) :

Canzone Seconda “Detta la Bernardina” (1628 -1634)

Johann Kaspar Kerll (1627-1693):

Passacaglia în re

Anne Danican-Philidor (1681-1728):

Sonate pour flûte à bec (1712)

Lentement – Fugue – Courante – Gracieusement – Fugue

Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Suită pentru violoncel nr. 2 în re minor BWV 1008

Prelude – Sarabande – Gigue

Georg Friedrich Händel (1685-1759):

Sonata în la minor op. 1/4 HWV 362 (1726-1732)

Larghetto – Allegro – Adagio – Allegro

page6image3839168

Ansamblul Baroc „Transylvania”

www.baroque.ro

Zoltán Majó – flaut drept Ciprian Câmpean – violoncel Erich Türk – clavecin

Ansamblul Baroc “Transylvania”,

Înfiinţat în 1995, se dedică muzicii baroce, cu precădere celei autohtone. Din 1999 ansamblul foloseşte copii ale unor instrumente istorice, incercand apropierea de o manieră de interpretare autentica. De asemenea ansamblul se dedică şi muzicii contemporane din Transilvania. A interpretat în primă audiţie absolută mai multe lucrări ale compozitorilor Hans Peter Türk, Adrian Borza, Dan Voiculescu, Adrian Pop şi Cornel Ţăranu.

Succesul activităţii Ansambului Baroc “Transylvania” este confirmat de cele cinci CD-uri şi un DVD editate, transmisii radio repetate şi o activitate concertistică bogată (peste 600 de apariţii publice). In afară de participarea la festivaluri in România (Toamna Muzicală Clujeană, Festivalulurile de Muzică Veche Miercurea Ciuc, Timişoara, Bucureşti şi Festivalul de ArtăMedievală Sighişoara, Festivalul Muzicii de Cameră Braşov, Festivalul Constantin Silvestri Tg. Mureş), la ceremonii şi recepţii organizate de Preşedinţia României sau misiuni diplomatice, ansamblul a efectuat numeroase turnee in străinătate (Germania, Olanda, Elveţia, Austria, Italia, Belgia, Franţa, Portugalia, Anglia, Ungaria, Republica Moldova). A concertat în locuri precum Concertgebouw Amsterdam, Gasteig München şi a participat la festivalul de muzică veche “Landshuter Hofmusiktage”, Germania.

Zoltán Majó a fost flautist în orchestra Operei Române din Cluj. Pasiuna lui pentru muzica veche l-a condus şi la flautul drept. A urmat cursuri în acest domeniu la Budapesta, Sopron (Ungaria) şi Thun (Elveţia) cu Sabine şi Tuomas Kaipainen/ CH şi Anneke Boeke/ NL. Neobosit promotor al muzicii vechi autohtone, a cântat în mai multe formaţii de muzicã veche şi a efectuat numeroase înregistrări cu instrumente de epocă. Este fondator şi conducător artistic al ansamblului de flaute drepte “Flauto dolce”. De asemenea predă flaut drept la Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj.

Ciprian Câmpean a studiat violoncelul la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima”, din Cluj- Napoca, clasa profesorului Vasile Jucan. În prezent este angajat al Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, Cluj-Napoca. Pasionat de muzica barocă, a devenit membru al formațiilor ”La Follia” și ”Ansamblului Baroc Transilvania”, alături de care a realizat numeroase înregistrări pentru radio și pentru televiziune. Ca violoncelist baroc a urmat cursuri de specializare în muzicăveche cu Mira Glodeanu, Bruno Cocset, James Munro, Frederick Haas, în cadrul cursului de măiestrie ”Académie de Sable”. În 2015 a obținut diploma de master în muzică veche, specializarea violoncel baroc, la Haute École de Musique din Geneva, clasa maestrului Bruno Cocset .

Erich Türk a fost organist şi dirijor de cor la Biserica Evanghelică din Mediaş. În prezent predăla Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj disciplinele orgă, clavecin, bas cifrat, organologie şi muzică de cameră. A studiat orga la Cluj (cu Ursula Philippi) şi la Viena (cu Mihai Rădulescu), iar clavecinul cu Ilton Wjuniski şi Gordon Murray. A participat la numeroase cursuri de măiestrie în Germania, Franţa, Elveţia, Portugalia şi la Moscova. În calitate de solist, dirijor de cor sau membru al unor formaţii de muzică de cameră are o bogată activitate concertistică, iar în 2000 este laureat al concursului internaţional de orgă “J.S. Bach” din Bruges (Belgia). Este director al Festivalului de Muzică Barocă „La Stravaganza” din Cluj.

 

 

Joi, 17 octombrie 2019, ora 19:00

OVERTONE (PL) – ‘Les Sentiments’ L’Admiration

François Couperin (1668- 1733) – Les goûts-réunis, Concert VIII ‘dans le Goût Théatral’ in G Major, Ouverture

François Couperin (1668- 1733) – I Ordre in G Minor Sarabande ‘La Majestueuse’

Louis de Caix d’Hervelois (1715-1759) – Second livre de pièces de viole avec la basse, ‘Marche du Czar’ in D Major

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Pièces de clavecin en concert, I Concert in C Minor, La Coulicam. Rondement’

François Couperin (1668- 1733) – Les goûts-réunis, Concert IX in E Major ‘Ritratto dell’amore’, Sarabande ‘La Noble Fierté’

La Colère

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Pièces de clavecin en concert, Concert V in D Minor, ‘La Forqueray’

Antoine Forqueray (1671-1745) – Pièces de viole, Suite I in D minor, ‘La Forqueray’ (Vivement et d’aplomb)

François Couperin (1668- 1733) – Les goûts-réunis, Concert VI in B-flat Major, Air de diable. Très viste

Francois Couperin (1668- 1733) – Les goûts-réunis, Concert VII in G Minor, Fuguette. Légèrement

Jacques Duphly (1715-1789) – Troisième Livre de pièces de clavecin, ‘Médée’ in F Minor

La Tristesse / Désespoir

Jean-Marie Leclair (1697-1764) – Troisième Livre de Sonates a Violon seul avec la basse continue, Sonata in C Minor ‘Le Tombeau’, Grave

Marin Marais (1656-1728) – Pièces de viole d’un goût estranger, Livre IV, ‘La Reveuse’ in F Minor

Jean-Féry Rebel (1666-1747)– Sonates à Violon seul mellées de plusieurs Recits pour la Viole, Sonata in B Minor, Sarabande

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Pièces de clavecin en concert, Concert III in A Major, Timide. Rondeau gracieux

La Joye

François Couperin (1668- 1733) – Les goûts-réunis, Concert IX in E Major, L’enjoüement. Gayement

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Pièces de clavecin en concert, Concert III in A Major, La Lapoplinière. Rondement

Marin Marais (1656-1728) – Pièces de violes & basse-continues du troisième Livre de Pieces de Viole, Suite III in D Major, Rondeau

Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) – Sonata V in D Major, Chaconne

Overtone

Klaudia Matlak – baroque violin Julia Karpeta – viola da gamba Maurycy Raczyński – harpsichord

Klaudia Matlak

S-a născut în 1988 în Tychy, Polonia. În 2012 a absolvit Academia de Muzică „ Karol Szymanowski” din Katowice cu diploma de master în vioară barocă (prof. Martyna Pastuszka). Și- a continuat studiile în cadrul unui program Erasmus la Conservatorio di Musica dall’Abaco în Verona, unde a studiat cu Stefano Montanari și Enrico Parizzi. A continuat studiul în Franța cu Alessandro Moccia și Sophie Gent, iar în 2015 a absolvit cursurile de la „ Université de Poitiers/Jeune Orchestre de l’Abbaye aux Dames”. Klaudia a participat la multe cursuri de măiestrie

în Polonia și alte țări. A fost membră a „16éme L’Académie baroque européenne d’Ambronay” (2009), European Union Baroque Orchestra (2011), Génération Baroque (2013), Orchestre Français des Jeunes Baroque (2014), Tafelmusik Summer Institute (2014), Académie Versailles a Prague (2017). Ca membră a unor formații camerale și orchestrale, ea a susținut multe concerte în Franța, Portugalia, Germania, Italia, Ungaria, Marea Britanie, Irlanda, Turcia, Malta și Canada.A mai colaborat cu: Les Musiciens du Louvre, Orchestre des Champs-Élysées, Collegium 1704, Finnish Baroque Orchestra, Collegium Marianum Prague, Orchester Wiener Akademie, Stichting Dutch Baroque, Capella Cracoviensis, Warsaw Chamber Opera, Wrocław Baroque Ensemble, Arte dei Suonatori, Theresia Youth Baroque Orchestra (concertmaistru în 2015), Goldberg Baroque Ensemble, Wrocław Baroque Orchestra , {OH!} Orkiestry Historyczna. A fost implicate în înregistrarea mai multor CD-uri: Stanisław Sylwester Szarzyński ‘Opera Omnia’ cu Wrocław Baroque Ensemble (2019), Michel-Richard de Lalande ‘Grands Motets’ cu Collegium Marianum și Les Pages& les Chantre du Centre de musique baroque de Versailles (2017), ‘Haydn&Boccherini ouvertures’ cu Theresia Youth Baroque Orchestra și Chiara Banchini (2014), Jazz-baroque suite ‘Barok Progresywny’ cu Nikola Kołodziejczyk Orchestra (2013).

Julia Karpeta

A absolvit clasa de viola da gamba de la școala de muzică din Wrocław unde a studiat cu prof. Petr Wagner. Și-a continuat studiile la University of North Carolina unde a colaborat cu prof. Brent Wissick și mai apoi cu Rainer Zipperling în Koln. Julia a studiat de asemenea cu gambistul englez Mark Caudle. În decursul pregătirii sale a participat la cursuri de măiestrie susținute de Paolo Pandolfo, Wieland Kuijken și Lucas Peres. Ca solistă și membră a unor formații camerale ea a cântat în Polonia și alte țări (Germania, Italia, Croația, Lituania, Finlanda și Spania). Colaborează frecvent cu ansambluri de muzică veche de renume. Julia a participat în mai multe festivaluri de muzică veche, printer care: International Festival Wratislavia Cantans, Ludwig van Beethoven Easter Festival, BRQ Vantaa Festival, MITTO SettembreMusica, Misteria Paschalia, Intenational Bach Festival in Świdnica, Pieśń Naszych Korzeni și Festival International de Santander. A participat la realizarea mai multor CD-uri: Musica Gratulatoria cu Ars Cantus, albume cu piese de compozitorii polonezi Marcin Mielczewski și Bartłomiej Pękiel cu Wrocław Baroque Ensemble și alții. A avut apariții la MEZZO TV alături de Arte dei Suonatori și Le Poème Harmonique. În 2011 a devenit membră a „Young Poland” – Program al Ministerului Culturii și a Moștenirii Naționale. Alături de soțul ei, a creeat duetul Fernabucco, câștigător al premiului al doilea în Early Music Competition in Żory 2012. Este de asemenea membră

fondatoare a ansamblului Overtone care s-a specializat în interpretarea muzicii din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea. Pe lângă viola da gamba, ea mai interpretează muzică pe viola sopran și violone în Sol.

Maurycy Raczyński

Clavecinist polonez din generația tânără. În 2015 a absolvit Academia de Muzică Karol Szymanowski unde s-a specializat în clavecin cu Marek Toporowski. În 2017 a absolvit

Conservatoire à Rayonnement Régional de Versailles (FR), cu distincția: prix de perfectionnement, ca dovadă a finalizării studiilor sub îndrumarea prof. Blandine Rannou. În 2014 participă la programul Erasmus, ceea ce îi permite sa studieze sub îndrumarea lui Jean-Marc Aymes la Conservatoire Nationale Supèrieur de Musique et Danse de Lyon (FR). În 2015 a obținut premiul al III-lea la cea de-a XV-a ediția a concursului pentru clavecin și basso-continuoGianni Gambi din Pesaro (IT), iar în 2018 obține premiul special al fundației Christa Bach- Marschall în perioada ediției XXI a concursului Johann Sebastian Bach din Leipzig (DE). În 2019 a câștigat premiul adițional în finala concursului de clavecin și basso-continuo din Katowice (PL) și premiul al II-lea în cadrul concursului La Stravaganza din Cluj-Napoca. Și-a dezvoltat tehnica interpretative în cadrul mai multor cursuri de măiestrie susținute de: A. Zylberajch, N. Parle, P. Matejova, T. de Goede, N. Klapprott, M. Szelest, L. Stawarz, E. Stefańska, B. Rannou, P. Hantaï, J. Vinikour, B. Martin, C. Marti. Este membru fondator al ansamblului Overtone alături de care a avut oportunitatea să interpreteze muzică în mai multe festivaluri: Vantaa BRQ Festival (FIN), Utrecht Oude Muziek Festival (NL), Barok na Spiszu Festival (PL), Festiwal Muzyki Organowej I Kameralnej w Pelplinie (PL), și în extraordinare locații din Polonia: Orchestra Simfonică Radio Katowice și Forumul Național de Muzică din Wrocław. În stagiunea 2017-2018 a fost clavecinist al ansamblului de muzică veche Konfraternia Caper Lubliniensis din cadrul Filarmonicii din Lublin. A compus muzica pentru un scurt-metraj al regizoarei Barbara Rupik: Duszyczka (Un mic suflet) care a câștigat premiul al II-lea în cadrul Cinéfondation Competition la Festivalul de la Cannes din 2019. A cooperat cu Meakultura Foundation ca editor al mai multor articole din revista meakultura.pl. Este foarte pasionat de muzica barocă franceză.

Vineri, 18 octombrie 2019, ora 19:00

In Modo Antico Novo
Lute Music from Four Centuries Hopkinson Smith, L
ăută Renascentistă

From the year 1536

Sola la Dolce Sirena (Anónimo)
Fantasia (2) dal primo tono (Francescco da Milano, 1497 – 1643)

La Mantuanella (Anon.)
Il Pescatore che va cantando (Anon.)

Pavana Bray (Byrd, (1542-1623)) Mad Dog (Holborne, -1603)

Suite in Modo Antico

(Manuel María Ponce, 1882-1948) Prélude

Allemande Sarabande Gavottes I+II Gigue

Prelude (John Dowland, 1563 – 1626) Fantasy (Gregorio Huwet and Dowland)

From „Songs without words“ (Felix Mendelssohn 1809-1847) Op.19 N° 6
The Fairy Round (Holborne)

******
8-course lute made by Joel van Lennep, New Hampsire, USA.

Născut la New York în 1946, Hopkinson Smith a obținut diploma în muzică de la Harvard în anul 1972. Anul următor s-a stabilit în Europa pentru a studia cu Emilio Pujol în Catalonia și cu Eugen Dombois în Elveția. În această perioadă s-a implicat în foarte multe proiecte camerale inclusiv celebrul ansamblu Hesperion XX. De la jumătatea anilor ’80, s-a axat mai mult pe interpretarea muzicii pentru lăută solo. În această perioadă a înregistrat o serie de CD-uri cu muzică spaniolăpentru vihuela și chitară barocă, muzică franceză barocă pentru lăută, muzică italiană din secolul al XVII-lea precum și muzică germană compusă în perioada barocului.

CD-ul cu transcrierile originale ale sonatelor și partitelor pentru vioară solo de J.S. Bach, a fost lansat în anul 2000, și a fost aclamat de presa de specialitate. Revista Gramophone a numit acest CD: „cea mai bună înregistrare a acestor lucrări interpretate pe orice instrument”. CD-ul cu muzică de John Dowland a fost lansat în 2005 a câștigat Diapason d’Or. O înregistrare cu muzicăaparținând lui Francesco da Milano a obținut deasemenea „Diapason d’Or de l Année.

Hopkinson Smith a susținut recitaluri și cursuri de măiestrie în toată Europa, America de Nord și e Sud, Australia, Noua Zeelandă, Corea și Japonia. În 2007 și 2009, a susținut concerte și cursuri în Palestina. În 2010 a primit premiul musical al regiunii Puglia cu inscripția: “maestro dei maestri, massimo interprete delle musiche per liuto dell’antica Europa Mediterranea”.

În momentul de față este profesor la Schola Cantorum Basiliensis din Basel/Elveția.

page15image3815200

 

 

Sâmbătă, 19 octombrie 2019
Faenza, conducerea muzical
ă: Marco Horvat

Tu ch’ai le penne, Amore Torna, deh torna
O amante

Toccata
Hor meno lieto
Mentre che fra doglie e pene

Amor, che deggio far Tutto il dì piango Non voglio amare
Si de los ojos nace

Toccata del quarto tuono A quei sospiri ardenti Non ha’l ciel
Aita, aita

Vestiva i colli
Troppo sotto due stelle Deh, chi già mai potrà Passacaglia della vita

Giulio Caccini Giulio Caccini Giovanni Ghizzolo

Girolamo Frescobaldi

Bellerofonte Castaldi Giulio Caccini

Guglielmo Miniscalchi Giulio Caccini

Carlo Milanuzzi
Enrico Radesca di Foggia

Luzzasco Luzzaschi Giulio Caccini

Giulio Caccini Bellerofonte Castaldi

Bartolomé de Selma y Salaverde Girolamo Frescobaldi

Francesca Caccini Canzonette spirituali e morali

Olga Pitarch : soprană
Marco Horvat : bariton, teorbă, chitarăPierre Joud : violoncel
Caroline Lieby : harp
ă
Brice Sailly : clavecin

Il Giardino di Giulio Caccini

Marco Horvat și Ansamblul Faenza

Un muzician versatil – interpret la voce, terobă, chitară, lirone, vielă, citolă – el abordează muzica veche într-un mod original care îl ține departe de „cărările bătătorite”: a studiat patru ani muzica din India de Sud cu Aruna Sairam; a studiat muzica Medievală și Renascentistă la Schola Cantorum Basiliensis cu Dominic Vellard și Crawford Young înainte de a se alătura unor ansambluri cum ar fi: Gilles Binchois, Alla Francesca, La Simphonie du Marais, XVIII-21, Akademia, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, William Byrd, Huelgas Ensemble, Le Poème Harmonique și Artaserse (Philippe Jarousski). Marco Horvat este unul dintre puținii muzicieni cântăreți care se acompaniază singuri. Convins că aceast= practică istorică – aproape uitată astăzi – este indispensabilă pentru apropierea de către un anumit repertoriu din secolul al XVII-lea, el a înființat ansamblul Faenza, creeat în 1996, format din muzicieni care îmbrățișează de asemenea aceaste practici artistice de mult uitate. Ansamblul și-a dezvoltat o abordare artistică care favorizează forme ușoare în care condițiile pentru propagarea muzicii scrise pentru context atistice mai intime sunt redefinite. În acest sens, ansamblul nu se învârte doar în sfera spectacolelor și a concertelor de scenă, dar și în aceea a concertelor „tradiționale” de muzică veche. Faenza călătorește de bună voie în satele din Grand Est (FR) unde de altfel își are originile – prezentând de multe ori programe neconvenționale – precum și în mari săli de concerte și festivaluri internaționale: Cité de la Musique, Festivalul baroc din Pontoise, Automne musical de Versailles, Festivalul din Lanvellec, Festivalul Bach d’Arques-la-Bataille, Festivalul din Saintes, Festivalul d’Ambronay, Festivalul d’Avignon, Festivalul din Maguelone, Flâneries Musicales de Reims, La Comète – Scène nationale de Châlons-en-Champagne, Festival de Musique ancienne de Bruges, Oude Muziek Utrecht, Mazovia goes Baroque, Festival des Flandres, Suona Francese, Semana de Música Antigua de Estella, Copenhagen Renaissance Festival, Festival de Musica Antigua de Gijon, Teatri di Petra, Musica Antica Antonio il Verso Palermo, Villa Musica, MusikfestSpiele in Potsdam, Château de Versailles Spectacles etc. Pentru casa de discuri Alpha, Faenza a înregistrat:Il Giardino di Giulio Caccini , La Semaine Mystique, Les Musiques de l’Astrée, iar pentru casa de discuri agOgique: Amorosa Fenice – Giulio San Pietro de’ Negri’s, Madrigali e sonate di Giovanni Zamboni. Ansamblul a fost în rezidență din 2008 până n 2012 la Théâtre Louis Jouvet din Rethel în regiunea Ardennes, iar din 2012 până în 2014 într-o rezidență regional care a cuprins cinci orașe din Ardennes. Din 2014 până în 2016, Faenza a fost ansamblul rezidențial al Universității din Reims Champagne – Ardenne (URCA). Faenza este subvenționat de către Région Grand Est și deMinistère de la Culture et de la Communication DRAC-Grand Est.

page18image3827968

 

 

Duminică, 20 octombrie 2019, ora 12:30

A Musical Banquet – recital de lăută renascentistă*, Lazăr Constantin

Anonim sec. XV – Adieu ces bons vins – Dona gentile

Juan Ambrosio Dalza – Calata alla spagnola – Piva

– Pavana alla venetiana

Jean Baptiste Besard – Ballet – Branle

– Courante Pierre Attaignant – 2 Basse-dances

Anonim – 3 piese englezesti – Lothe to depart
– Mistress Whites Choyse

– Home again, market is done

John Dowland – Preludium – Fantasia

Anthony Holborne – Fairy round Galliard

*Lăută cu opt coruri realizată de Lőrinczy György (Tg. Mureș)

Constantin Lazăr s-a născut în 27 iunie 1968 la Iaşi. A urmat cursurile Academiei de Arte „George Enescu” – Iaşi, Facultatea de Interpretare Muzicală, specialitatea chitară clasică în perioada 1992 – 1997. Actualmente este profesor de chitară şi muzică de cameră la Colegiul Naţional de Artă „ Octav Băncilă” – Iaşi.

A început studiul lăutei în 2006, an în care şi-a achiziţionat primul instrument – o lăutărenascentistă cu opt coruri, copie după un model original Vendelio Venere 1592 (Bologna), realizată de lutierul Gyorgy Lorinczi – Târgu Mureş.

Constantin Lazăr a susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate cu programe ce includ lucrări din creaţia unor compozitori – majoritatea lăutişti – care au activat de-a lungul întregului secol al XVI-lea. A participat la cursurile de măiestrie susţinute la Bucureşti de cunoscutul lăutist şi profesor Hopkinson Smith, de la „Schola Cantorum Basiliensis” din cadrul Academiei de Muzicădin Basel, în toamna anului 2009 şi în primăvara lui 2012. A participat, de asemenea, la cursul de măiestrie susținut de cunoscutul lăutist american Paul O’Dette la Bratislava, în cadrul Festivalului de chitară clasică „J. K. Mertz” – iunie 2014.

page21image3829760

 

 

Duminică, 20 octombrie 2019, ora 18:00

Fonte di Gioia (CJ) – Sonata, între rigoare și improvizație

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Triosnata în Sol major BWV 1038 pentru 2 viori și continuo
Largo-Vivace-Adagio-Presto

Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata pentru clavecin solo

Marin Marais (1656-1728) – L’arabesque, Allemande la Superbe pentru viola da gamba solo și basso continuo

Dario Castello (1590-1658) – Sonata Decima

Tarquinio Merula (1595-1665) – La Caravaggia op.12, nr. 3 – La Cattarina op. 12, nr. 10

– Ciaccona op. 12, nr. 20

Antonio Vivaldi (1678-1741) – La Follia op. 1 nr. 12 în re minor RV 63 pentru 2 viori și continuo

Csongor Dénes – vioarăAnna Dénes – vioară
István Csata – viola da gamba Amalia Goje – clavecin

Formația Fonte di Gioia a fost înființată în anul 2009 de către Csongor Dénes, Anna Dénes, István Csata și Amalia Goje, absolvenți ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Entuziasmul și aplecarea spre muzica barocă i-a făcut pe cei patru membri ai formației să participe la primul concurs baroc de muzică de cameră organizat în România, La Stravaganza. După doar două luni de la constituire: Premiul II … și elanul de a merge mai departe…

Dornici să se perfecționeze, au participat la cursuri de măiestrie în cadrul Festivalului La Stravaganza precum şi în cadrul Academie de Sablé la Cluj. Sub îndrumarea unor personalităţi precum Mihai Ghiga, Dieter Weitz, Mira Glodeanu, Bruno Cocset şi Françoise Lengellé au devenit curând o prezenţă remarcabilă pe scena muzicii vechi din România, concertând în cadrul festivalelor estivale naționale în Sibiu, Cisnădioara, Sighișoara, Prejmer, Râșnov, Ghimbav, Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Satu-Mare şi bineînţeles, reşedinţa lor, Cluj-Napoca. Membrii formaţiei au mai cântat la Bucureşti şi Namur împreună cu ansambluri celebre precum Il Gardellino (Belgia) sau Ausonia (Franţa). Csongor Dénes, Anna Dénes şi István Csata cântă în Orchestra Filarmonicii “Transilvania” din Cluj, în timp ce Amalia Goje predă orgă, clavecin și muzică de cameră la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”.

În anul 2017 Fonte di Gioia a câștigat bursă oferită de Fundația Communitas în cadrul căreia au susținut concerte, în formație lărgită, alături de soprana Renáta Gebe-Fügi și violista Erzsébet Király.

 

 

Duminică, 20 octombrie 2019, ora 19:00

Alius Modum (IT)…l’universalità di telemann…

Cvartetul parizian nr. 1, TWV 43:D3 in Re Major

1.Prélude: Vivement 2.Tendrement 3.Vite
4.Gaiament 5.Modérément 6.Vite

Fantezia pentru clavecin nr. 1 TWV 33:1 in Re Major

1.Allegro
2.Gayment
3.Allegro
Sonata pentru flaut traversier si basso continuo TWV 41:H4 in si minor (din”Tafelmusik”)1.Cantabile

2.Allegro
3.Dolce
4.Allegro
Sonata pentru viola da gamba si basso continuo TWV 41:E5 in mi minor1.Cantabile

2.Allegro
3.Recitativo/Arioso
4.Vivace
Fantezia pentru vioara nr. 10 TWV 40:23 in Re Major1.Presto
2.Largo
3.Allegro
Cvartetul parizian nr. 6, TWV 43:e4 in mi minor1.Prélude.A discretion – Très vite
2.Gay
3.Vite
4.Gracieusement
5.Distrait
6.Modéré

Ansamblul ALIUSMODUM:

PIERLUIGI TABACHIN flaut traversier GABRIELE POLITI vioara
DIEGO RONCALLI viola da gamba CIPRIANA SMARANDESCU clavecin

ANSAMBLUL ALIUSMODUM

Aliusmodum s-a născut in toamna anului 2004, chiar în formula de cvartet, din dorința lui Andrea Riderelli și a Ciprianei Smarandescu de a crea un ansamblu, flexibil din punct de vedere al componentei, dedicat repertoriului baroc. Cooptand muzicieni foarte experimentați în domeniul stilisticii muzicii vechi în plan internațional, acest fapt a permis abordarea unor programe de mare anvergura, in multe cazuri inedite, de la opusurile lui C. Monteverdi, trecand prin cantate franceze sau cele mai importante concerte instrumentale de J.S. Bach, pana la transcrierea pentru flaut traversier si cvintet de coarde (semnata J.P. Solomon) a Simfoniilor londoneze de J.Haydn… Membrii ansamblului Aliusmodum au colaborat cu cele mai importate grupuri de muzica veche din intreaga lume, precum: Accademia Bizantina, Cappella de’ Turchini, Concert de Nations, Hespèrion XX, Concerto Italiano, Ensemble Zefiro, Giardino Armonico, Europa Galante, Les Arts Florissants, Orchestre des Champs Elysèes, etc, sub bagheta unor muzicieni de talia lui di Alan Curtis, Gabriel Garrido, Jordi Savall, Philippe Herrewege, Reinhard Goebbel, René Jacobs, Rinaldo Alessandrini.

Pentru a îmbogăți si mai mult zestrea interpretativa a ansamblului, oaspeți importanți din din toata lumea colaboreaza cu Aliusmodum, precum clavecinistul englez Patrick Ayrton, baritonii Furio Zanasi si Roberto Abbondanza, sopranistul Radu Marian. Nu în ultimul rând, utilizarea instrumentelor còpii fidele ale celor autentice, vrea să returneze o parte importantă a sunetului și spiritului erei baroce.

Din 2004, ansamblul Aliusmodum a avut o activitate concertistica foarte intensa, concretizata pe de-o parte prin numeroasele stagiuni si serii de concerte organizate si sustinute chiar de catre Aliusmodum la Roma, dar si prin prezenta ansamblului in cele mai importante festivaluri de muzica veche sau in studiourile de inregistrari ale radio-ului si caselor discografice. Aliusmodum s-a dedicat si activitatii discografice editand, prin propria eticheta, doua compact discuri dedicate muzicii lui J.S. Bach si celei didactice, prin organizarea de masterclass-uri de muzica veche, pentru a propaga intr-un mod cat mai autentic esenta muzicii vechi.