Uroš Dojčinović aduce muzica balcanica la Festivalul Baroc Timisoara

Dojcinovic 50

Festivalul Baroc Timișoara aduce artiști importanți de peste graniță. Astfel, avem plăcerea de a anunța că în data de 15 octombrie, de la ora 19.00, la Vicariatul Sârbesc va avea loc un concert de chitară susținut de Prof. Dr. Uroš Dojčinović .

Deși evoluția și caracterul divergent în Europa a lăutei și a chitarei sunt relativ elaborate, nu s-a încercat studiul lor integral pe teritoriul balcanic. Prezența acestor instrumente se datorează fenomenologiei lor speciale, care, atât din punct de vedere istoric, cultural și sociologic, se leagă de teritoriul vast și complex al Europei de sud-est. De asemenea, evoluția chitarei și a altor instrumente cu coarde a fost întotdeauna strâns legată de Mediterană, dar și de centrele de cultură vestice și de influențele orientale. Acest program de concert prezintă pentru prima dată, într-un mod comparativ, tabloul istoric al muzicii medievale de chitară din regiunea Balcanică, incluzând Grecia, Bulgaria, România, Albania și teritoriul fostei Iugoslavii.

Programul evenimentului include muzică medievală balcanică, începând de la faimosul compozitor renascentist de lăută, Franciscus Bossinensis (sfârșitul secolului XV și prima jumătate  a secolului XVI), continuă cu influența muzicii mediteraneene, și a centrelor culturale din Europa de nord și vest ( maeștrii ai muzicii baroc, precum Gaspar Sanz sau Leopold Sylvius Weiss, a căror muzică a avut un impact major asupra chitarei balcanice), dar și a muzicii orientale. Program conține piese muzicale ale unor mari compozitori de muzică baroc, precum Jan A. Logy, Louis Weiss, Tomaso Cechini și mulți alții.

Accesul în Vicariatul Sârbesc se face din Strada Gheorge Lazăr–între Cafe Colț și Restaurantul Karađorđe. Intrarea este liberă, iar accesul în sala de spectacol se va face pe bază de invitații, care se vor putea obține, în limita locurilor disponibile, de la Centrul de Informare Turistică Timişoara (str. Alba Iulia nr. 2).

Program:

The earliest known medieval sounds of Balkan Music

Franciscus Bossinensis (end of XV and first half of  XVI cent.) : Ricercares per Liuto (tran. by U. Dojčinović)

The Baroque influences of the Mediterranean and the West music

  1. Corbeta (1615-1681): Sarabande
  2. de Visée (1660-1724): Passacaille
  3. L. Weiss (1686-1750): Fantasie
  4. Sanz (1640-1710): Suite Española; Españoletas; Gallarda y Villano; Danza de las hachas; Rujero y Paradetas; Zarabanda al ayre Español; Passacalle de la cavalleria de Napoles: Folias; La miñona de Cataluña; Canarios.

An old Croatian Dance by Anonymous: Schiauonetta (from G. Lambranzi’s book: Nuova e curiosa scuola di balli theatralli,  Nürnberg (1716) (arr. &  har. by U. Dojčinović)

A. Logy (1650-1721): Partita in La-min; Aria; Capriccio; Sarabande; Gavotte; Gigue

The Oriental influence and its impact on the traditional music of the central Balkans

Medieval Ottoman music: Alla Oriental (arr. & harm. by U. Dojčinović);Turkish Dance (arr.& harm. by S. Behrend)

Compositions in tradit. ethnic style: Montenegrin diptych (arr. & harm. by U. Dojčinović); Kosovo’s lament & Dances from south of Serbia and Macedonia (arr. & harm. by U. Dojčinović)

Mai jos vă prezentăm o mostră de măiestrie a artistului sârb. Mai multe informații legate de biografia muzicianului, aici.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *